~ Koppelträning~

God kväll! 
 
Har precis kommit in från en promenad med Hopan! Var ett tagsen vi tränade på att gå fint i kopplet samt linförigheten till lydnaden! Men de gick faktiskt riktigt bra för att inte ha gjort det på länge. När vi tog över Hope drog hon en del i kopplet, så jag fick börja om från ruta ett med koppelträningen. Och nu börjar hon gå riktigt fint i kopplet! 
En övning jag har gjort mycket under våra promenader är att så fort hon börjar dra i kopplet, så byter jag riktigt väldigt fort, oftast vände rjag bakåt och går tillbaka den väg vi kom. Men jag går bara 5- 6 meter. Hon ska helst inte vara medveten om att jag vänder, utan det ska bli lite som '' oj vart ska du matte??!! GLÖM INTE MIG''.
När man tränar på det väldigt mycket så blir det tillslut att hon måste ha ögonkontakt med dig och ha koll på vart du går, för när som helst kanske du som förare vänder?. Förstår ni hur jag menar? 
 
En annan övning är att så fort hon drar så stannar jag. Sen väntar jag tills hon har ögonkontakt med mig. och direkt när hon kollar på dig så får hon en godis och beröm. och fortsätter man så så har du snart en hund som söker ögonkontakt med dig under era promenader! 
 
Det var lite av dagens tips! Om du/ ni inte rikrigt förstår hur jag menar så hör av er så ska jag försöka förklara mer noggrant! 
 
 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback