Ekeholms Blixten

Världens bästa ponny! 
 
 
 
 
Blixten eller Blirre som han kallas är en New Forest på 25 år som är 147,8 cm. Just nu lever Blixten pensionärs livet vilket han trivs med väldigt bra. Han rids/promeneras med cirka 2 till 3 dagar i veckan.
Blixten har i sina yngre dagar tävlats en hel del. Både hoppning, dressyr och fältävlan, men mest hoppning. Blixten har varit i mina ( pappas) ägor sedan 4 år tillbaka. Blixten var 21 år när vi köpte han, men otroligt pigg och fräsch för sin ålder! 
Jag hade tidigare haft tv¨ganska sega hästar som mer var skogsmullar. Så Blixten var en helt ny häst med helt annat tempo i. Vilket jag fastna mest för. Blixten och jag tävlade en hel del. Och det var med han som ja fick mina första felfria rundor och placeringar. 
Blixten är otroligt snäll och lugn. Han är trafiksäker och väldigt stabil att rida. Han har aldrig sparkats, bockat eller dragit. Bättre häst får man leta efter!! 
 
Blixten har varit en riktigt läromästare för mig! Jag har lärt mig så mycket tillsammans med han. Den ända nackdelen Blixten har är att han ibland kan bli väldigt pigg och stark ibland. Men jag som känner han har absolut inga problem. Men nya ryttare och nybörjare vill han gärna testa... Men han är underba ändå!
 
Blixten börjar som sagt bli gammal och det börjar tyvärr märkas. Men hans tänder är väldigt fina och han behadlas just nu för borelia. Jag håller tummarna för att han ska klara sig ett år till. Men märker jag att han blir dålig och inte har den livsgnistan kvar så kommer tyvärr ett tråkigt beslut att fattas. Och det kommer bli de jobbigaste beslut jag någonsin fattat! 
 
Men än så länge är Blixten pigg och glad! Och det är det viktigaste! För han är världens bästa ponny bus! 
 
 
Vill du/ni veta mer om min fina ponny. Så var inte rädda att fråga.
 
 
 



Kommentarer
Postat av: Meta Cederberg

Hej
Googlade efter Ekeholms Blixten och hittade honom i din blogg med dina fina bilder på honom. Han är underbar. Skriver som tidigare ägare till honom (eg. min dotter Julia). Julia utbildade honom. Med Julia gick han hoppning, distans och även lätta dressyrklasser. Vi kallade honom för Killen. År 2004 sålde vi honom till Carina Nilsson åt hennes dotter. Han var så fin, pigg och glad och ville tävla. Då var Julia för gammal och hade gått över till häst. Ett par somrar kom han tillbaka till oss på bete. Hör gärna av dig med lite mer info om hur han har det. Mvh Meta

Svar: Hej! Jag har svarat dig till din mail! :)
Mathilda

2015-01-18 @ 19:57:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback